in

Rasulullah S.A.W Berpesan Jangan Berkahwin Dengan 6 Jenis Wanita Ini. No.4 dan 5 Dah Ramai Sekarang Ni. Moga Allah Jauhi.

Pesanan Rasulullah saw untuk kaum adam – Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah.

Berkahwin sangat-sangat dituntut dalam islam bagi mengelakkan maksiat. Kredit Photo: Andaluspress

1. Wanita Ananah

Wanita yang banyak komen itu dan ini. Apa yang disediakn atau dilakukan suami untuk rumah tangganya, semua tak kena dan tidak berpuas hati.

Gambar Hiasan

2. Wanita Mananah

Wanita yang menafikan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membina rumah tangga.

Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Kebiasaannya mereka ini bekerjaya dan bergaji besar.

3. Wanita Hananah

Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang terdahulu, atau kepada anaknya dari suami yang terdahulu. Wanita ini juga berangan-angan jika suaminya lebih baik dari yang sedia ada.

Gambar Hiasan

Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Mereka mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.

BACA JUGA: 10 Ciri Isteri Yang Menyebabkan Suami Murah Rezeki

4. Wanita Hadaqah

Melemparkan pandangan matanya pada tiap sesuatu, lalu ingin untuk memiliki barang tersebut serta memaksa suaminya untuk membeli. Biasanya wanita jenis ini lebih suka ikut nafsunya.

Gambar Hiasan

Wanita ini memeningkan kepala suaminya. Apa yang dilihat semua mahu dimiliki. Dia juga suka membandingkan dirinya dengan orang lain. Bersikap suka menunjuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome kini menjadi botak.

5. Wanita Basaqah

Ada 2 makna:

Pertama, wanita yang suka bersolek dan menghiaskan diri bukan untuk suaminya tetapi tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada orang lain.

Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Merela suka dipuji. Jika kebetulan dia adalah isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya.

Gambar Hiasan

Kedua, dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.

Gambar Hiasan

6. Wanita Syadaqah

Suka bercakap banyak yang tidak menentu dan membuat bising tanpa rasa malu kepada jiran-jiran. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya jadi tukang sibuk dan tukang komen saja.

Gambar Hiasan

Semoga kita terhindar dari mempunyai sifat-sifat seperti yang disebutkan di atas.

Sumber: Harian Blogger

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

Kesan dan Bahaya Ubat Tahan Sakit Jika Terus Diamalkan Tanpa Kawalan

Betul Ke Bawang Putih Dan Bawang Merah Boleh Rawat Rambut? Jom Baca!!